reklama

EUROVÍZIA Slovensko

Odvolávam čo som odvolal, bla bla bla...mám potrebu vyjadriť sa k Eurovízii. Konkrétne k slovenskému semifinále, ktoré som mal možnosť zhliadnuť dnes.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)
Obrázok blogu

Nebudem riešiť Iva "motorka-šoubiznis-modelky" Ladižinského ani Laca "aby-havrania-ozaj-havrania-bola" Lučeniča, ale prejdem k hudbe. Najprv ale dva disclaimery.

a) Som lúzer, a svoje piesne som nikde a nikdy neprezentoval.

b) Každý tvoriaci človek, ktorý ide s kožou na trh, má u mňa rišpekt.

ALE

c) Sami ste sa prihlásili do súťaže a tak iste chcete spätnú väzbu aspoň takú ako Hendrix vo Woodstocku.

Takže:

Ak by som to zhrnul stručne, nuda nuda, šeď šeď. Skúsim ísť po jednotlivých komponentoch.

TEXT: Nuž priatelia. Ako povedal klasik, veľké témy sú pre treťotriednych umelcov. Nie je ľahké urobiť text, v ktorom premieľate slová ako "(viera), nádej, láska, slzy, anjel, hviezdy, srdce" a pod. bez toho, aby to znelo STRAŠNE ale STRAŠNE bezducho. Áno, dá sa to, ale chce to veľkého umelca. Ja viem, ja viem, o láske chce spievať a písať každý, každý chce kresliť vodopády atp. Lenže vie to málokto. Prečo nepísať jednoduchšie veci, menej abstraktné, aby to nevyzeralo ako zhudobnená Pilcherová? A potom, len pre istotu pripomínam, že písať texty je umenie! Chce to technicky zručného človeka, ktoré je navyše plný invencie a nepíše klišé na klišé. Napísať "máme nádej" alebo "ku mne sa vráť" alebo "chýbaš mi" alebo "hviezdy v pohári" vie každý truhlík. Ale len textár vie vymýšľať pekné texty (každému podľa vkusu, ale Filanove pre Elán, alebo Štrpkove pre Ursínyho, alebo mnohé Muellerove pre Filipa proste majú istú technickú úroveň a často aj viac ako len to). Z tohto pohľadu to bolo fakt zlé...vážne zlé.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

HUDBA: Na úvod upozornenie. Pod hudobnými nástrojmi sa nemyslia len gitara, bicie, basa a vokály. Kľudne môžete siahnuť aj po exotike ako klavír (niekomu sa podarilo), husle, dychové nástroje, či také tie dreveno-kožené duniace srandy čo majú v obchodoch so soškami s postaveným penisom. Ale ak už máte kapelu a ste si istý, že Ajron Majden Vám brní v krvi, tak nech je to POČUŤ. Čo to je, tie mdlé, nemastno-neslané kilá zahrané bez dôrazu, bez rytmického nápadu? Veď prídu rentneri z Tublatanky a tam to kvičí, duní, píska, je to naliehavá hudba, ktorá len tak nepustí a donúti vytvoriť si názor. Ono, svojim spôsobom je to vlastne umenie, uspať človeka takým množstvom decibelov. A potom tie melodické nápady. Iste, slovenčina má špecifiká. Ale prečo je všetko také tiahle, áááááááá, éééééééé, íííííííí, múúúú, búúúúú. Akoby tá hudba vznikala v jednej desmodovsko-pehovskej kuchyni. Melódia a harmónia...hm, necháme nateraz tak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PREJAV, VYSTUPOVANIE, IMIDŽ: No jo...všetci rovnaký štajlista. Všetci rockeri a keď nie rockeri, tak (pardón ale naozaj to ide len ťažko bez tejto individualizácie) červené šaty a sviečky (to aby pri tej mdlobe nikto nebol na pochybách, že áno...TOTO je romantická pieseň). Fyzický prejav na polceste...sme strašní rebeli, ale zas rebélia ma svoje medze...oťálto poťálto. Tak buď som rocker, ktorý vie o čom je život, miestnosť naplní moje pyžmo a z vrecák sa mi sype kox, alebo som popúfka a na tvári budú mať ľudia mejkap a na zemi bude piesok a formičky. Uveriteľné ako gangsta rap od jogína. Čiže buď sa neštylizovať a nechať za seba prehovoriť umenie (to je v tomto prípade hudba priatelia) alebo štylizovať, ale zmysluplne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ORIGINALITA: Hovoril som si, že toto sem nedám, ale je to medzinárodná súťaž. Moja otázka preto je, že čo presne ste týmto chceli v zahraničí ukázať? V čom je vaša výpoveď umelecky autentická? Lebo viete, to čo je dnes ako mainstream pop je autentická výpoveď anglosasov (presnejšie najmä tej tmavšej časti, ale nielen). Ja nevravím, že je nutné použiť v texte "ľaľa ho, koťuhu" a lydicko-mixolydicky modus, ale aspoň niečo. Lebo viete, ak budete dobrí v sami sebe, nikto nemôže byť lepší. Prinesiete sami seba a nejakí nešťastníci Vás budú napodobňovať.

VOĽBA, POROTA: No, gratulujem Ľubošovi k postupu (aspoň sa mi zazdalo), ale ja by som vybral Hudbu z Marsu. Doteraz som od nich nepočul nič, a ani ich nevyhľadám. Ale vzhľadom na predošlo povedané boli pre mňa jedinou konzistentnou kapelou, ktorá s niečím prišla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak toľko.

Jakub Jošt

Jakub Jošt

Bloger 
  • Počet článkov:  90
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autor sa spolupodieľa na Central-European Economics Watch Zoznam autorových rubrík:  EkonómiaPolitikaAforizmizniPrávoKultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu